I'm coming home

Idag stog bussen och väntade på oss ca 09:10 på förmiddagen och då packade busschaufören in våra väskor och sen bar det av mot flygplatsen. Väl på flygplatsen fick vi vänta aplänge för att checka in. Men tillslut kom dom och vi kunde checka in våra väskor.
taxfree shoppen va apdyr så jag (Martina) köpte ingenting men Emelie köpte toblerone till sin fader.
Sen ville jag köpa upp mina serbiska pengar men jag hade för lite för att kunna hanlda något och sen fanns det ingen växel mojäng så jag har just nu 110 dynarer^^ kanske inte inte så lönt att klaga för det är bara 11 kr. :P

Sen när vi då skulle på planet så fick alla hoppa in i en buss som kan vara ganska normalt att göra på en flygplats för att komma till flyget men det här va fan patetiskt... vi blev kanske körda MAX 30 meter runt den trappan som vi hade gått ner för och fram till planet.

På Malmö airport hämtade en buss upp oss som skulle köra oss till skolan och det skulle ta runt 2 timmar. Lite utanför Helsingborg? så skulle vi stanna för att äta på BurgerKing eftersom vi inte skulle få någon mat i skolan när vi kom fram.
Sen svängde vi av vid en avfart för att släppa av Peppe som skulle ta sin bil hem. och senare på vägen släppte vi av Palle och Bratso, så fick dom gå hem. ^^
Sen var det bara 16 trötta tjejer kvar med en bussschaufför... men det gick bra.

Nu pratar vi för alla i gruppen och jag tror dem håller med. Dessa två veckor har varit riktigt händelserika och vi har nog, förhoppningsvis, lärt oss en hel del om lite allt möjligt samtidigt som vi träffat nytt folk längs med vägen. Vi har gjort allt från att ha gått i kyrkor, rådhus, checkat shoppingen, fått en inblick i nattlivet, gått på teater och ridit till att åka en härlig tur genom Sombor i häst och vagn och massa mer. Jag (Emelie) och Martina vet att denna resan inte kommer glömmas i första hand och det tror vi inte dem andra kommer göra heller. Nu ser vi fram emot nästa termin då våra serbiska vänner kommer komma till oss och se hur vi har det här i Sverige på Plönninge Gymnasiet.

OVER AND OUT

Emelie G & Martina samt resten av serbien gänget :)

Ready, set, go

Hej!!
vi bloggar idag för igår(söndag) och för idag(måndag) vi hann inte riktigt blogga igår och idag har vi inte haft tillgång till internet förän nu ;)

Söndagen började med att jag (Martina) Emelie Ida och Jeanette skulle få massage på ett ställe i Belgrad. Resten av gruppen fick göra vad de ville fram till typ 12. vi gick upp vid åtta och åt frukost, sen bar det av till massage stället i taxibilar vid kvart i 9.
Massagen var verkligen skön och välförtjänt. Och till skillnad från vissa andra så låg man ju där med handduk och BH...

Vid halv ett bar det av till trav/galoppbanan, som ligger i Belgrad, för att kolla på tävlingar. Vi möttes av vår värds fru, som var en sån riktig galoppkvinna, med hatt och klänning och hela köret:P När vi kom dit hade dom dukat fram tallrikar till oss, så vi satt och åt i typ en timme eller nått sånt. Och så klart blev det chevapchichi och massa andra köttsorter.

Det första löpet som vi såg, tävlade deras 2 åring i, och det var hans första löp någonsin,vilket han vann oxå, och det med flera hästlängder. För deras andra hästar gick det oxå bra men dom vann inte, det blev typ 4 och 5.
När vi trodde att vi skulle åka och kolla på deras stall så visade det sig att vi blev tvungna att stanna en timme till innan vi skulle göra det... Alla var ganska trötta då såå man blev lite sur. Men det var roligast att kolla på det sista löpet för det blev helt fail.:P

Det var en häst som inte ville gå in i start boxen så dom satte för en ögonbindel och backade in den i startboxen..:P
sen var det en jockey som skulle hoppa upp på hästen inne i startboxen, men... innan han hann sätta sig på hästen startade löpet såå hästen började att springa utan sin ryttare som stog kvar i startboxen ^^.

Sen körde vi till deras stall och kollade på deras hästar. ganska mysigt stall men det finns inga hagar där eller något liknande:/ vi kollade oxå på andra stall, och dom var inte mkt bättre än det första... Boxarna va rätt stora så och rymliga var dem oxå, men taket va rätt lågt så hästarna kan lätt slå i huvudet om dem tex skulle slå med huvudet. Men trots att det inte fanns några hagar så fick dem nog av sig mycket av energin vid träningar osv då banan låg brevid och dem såg ut att trivas där iallafall. Dem va, iallafall i det första stallet vi såg, väldigt keliga och sällskapssjuka av sig :)

Sen var det väldigt skönt att komma hem till hotellet och få ducha och äta.
Senare på kvällen hade Bratsos kompisar frågade om vi ville följa med ut på en klubb som låg i närheten så vi var 6 st som följde med ut ett tag:D

OVER AND OUT
Emelie G och Martina W

Lördagen Den Första Oktober

Relativ lugn dag idag som bara varit avsedd för shopping, massage och förflyttning från Novi Sad till Belgrad.
Den enda tiden vi hade att passa idag var klockan tio, då vi skulle va utcheckade och klara. Tiden innan kunde man ju dock tolka hur man ville. Man kunde sova hur länge man ville eller gå upp tidigare och bada i poolen. Vi sov länge och sen åt vi den godaste frukosten på den här resan :)
Sen åkte vi till Belgrad, det tog två timmar. Den skulle bara tagit en timme men vi tog en del (o)nödvändiga omvägar. Väl framme på Hotell Mr President så var det dags för lunch. Vi båda tog pasta med kyckling som var jättegod. Lite surt att vi fick vår mat när alla andra redan hade ätit upp x) inget e perfekt här i livet...
Efter lunchen var det dags för shopping och massage där vi delade upp oss i små grupper. En grupp gick till massagen medans vi andra shoppade loss. Nu är alla pengar uppbrända! :D
Malin och Jeanette(vi) käner oss jätteduktiga då vi har klarat oss runt i Belgrad helt på egen hand, utan att fråga efter vägen en enda gång :P Standarden på rummet är inte i samma klass som förra gången, och utsikten är mer åt bakgatan, med en liiiten skymt av den hektiska morgonrusningen från korsningen :P
Nu sitter vi i hotellets resturang, dricker varm choklad och bloggar/facebookar. Väntar på att vi ska äta lite nyttigare kvällsmat innan det ska ätas till lite nödvändig plats i resväskan :D
Då vi nästintill bara rest med buss idag har det inte blivit några bilder så då får det bli en kvällsbild över staden Novi Sad istället! :D
Kram Malin L och Jeanette

Avskedsfest, Horseville och Park Hotel

Hejsan! ;)
Idag blev det min (Erica's) tur att blogga igen! Såg att Emelie och Lovisa inte hade skrivit något om igår kväll, så jag tar med det också.

Avskedsfesten igår var jätte rolig! Det började ju med att serberna kom och vi spelade bland annat tennis och fotboll med dem. Måste ju säga att jag ägde på tennisen! Pffft.. eller inte! Dock var Ida en baddare på det. Det blev seger till Sverige när hon körde! *Gilla* Efter en utav fotbollsmatcherna blev jag, martina och emelie intervjuvade av en tidning. Haha, det var lite spännande!

När alla var sådär mysigt svettiga och benen var som gelé, gick vi upp och snabbduschade, fixade oss mm. Sedan blev det trädplantering och vi fick varsinn "gåva". Gåvan var en t-shirt, med skolans namn på och ett jätte gulligt hjärta, som såg väldigt gott ut! (OBS!! Äts på egen risk.. biverkningar kan bli lösa/söndriga tänder, äcklig smak i munnen och kanske något annat?) Vi fick ta emot gåvan av varsinn person från skolan, och så fick man pussa denne på kinderna tre gånger.

Klockan 19 var det middag. Hotellpersonalen Hade dukat upp ett stort bord med massa olika, smarriga saker. Där var det bara att välja och vraka. Vi satt ute med mycket trevligt sällskap och åt, och när alla var mätta och belåtna, satt vi och pratade osv.

Efter ett tag blev det dans till grym musik! Spelade bland annat Fest hos mange, och den låten gillade de allt! haha. Alla var galna, och de serbiaka lärarna fick nocg lite för mycket att dricka. De släppte loss ordentligt i slutet! Slobodan, med sin stela gubbdans, kameramannen shakade loss, han blonda med hästsvansen (minns inte hans namn) hängde också på. Det var riktigt roligt att titta på måste jag säga!

Vid 12-tiden var det dag att ta farväl.. väldigt tråkigt! Det blev kramkalas och orden bye, goodbye och hejdå användes flitigt. När de hade gått var det bara att pallra sig upp på rummet och knöka ner allt i välskan och sedan sova.

Klockan ringde vid 7 imorse, dock steg vi inte upp förän typ 07.40.. Det var väldigt segt att gå upp idag! Många rundor runt rummet hann vi med innan frukosten som var klockan 8. Det kändes rätt tråkigt att lämna stället, och tanken att snart åka ifrån det här landet är sorglig.

Halv 9 skulle alla vara utcheckade och klara att åka. Bussen skulle vart där då, men vi vet ju hur det är i serbien.. alla är försenade! Vi kom inte iväg förän vid 9-tiden tror jag. Jag är riktigt chockad att allt bagage kom med! Lastutrymmet på bussen var ju inte det största iallafall! Hela gången i bussen var full av väskor för att de inte fick plats där bak. Resan till Novi Sad tog ca 2 timmar. För min del blev det att halvsova/sova större delan av resan så den har jag inte så mycket att säga om. Det enda jag kan säga om den var att solen gassade och det var oerhört obekväma säten att sova i! haha

Framme i Novi Sad fick vi en första skymt av hotellet. - Herregud va fint det är!! Fontän utanför ingången, oerhört stor lobby med jätte sköna fotöljer, marmorgolv osv. Helt underbart fint!

Rummen var inte klara när vi kom, så vi fick sitta och vänta.. och vänta.. och vänta lite till. Efter lite mer än en timma frågade de om vi kunde få ett rum iallafall, så vi kunde lägga våra saker där medan vi var på den så kallade Hästmässan. Mässa skulle jag ju verkligen inte kalla det! Jag hade ju föreställt mig något likt göteborg horse show, men det var det ju inte! Det fanns nästan inga stånd över huvud taget. Tävlingarna var dock väldigt roliga att titta på. Gud vilken dålig stil de flesta ryttarna hade om man jämför med svenska ryttare. Många hade väldigt långa tyglar, de hoppade på farten inte på tekniken. Dressyren var också rolig att titta på. Det märks ju att de inte har kommit lika långt i ridningen som i bland annat sverige.

Halv 5 gick vi tillbaka till hotellet och då fick vi äntligen våra rum. Vi fick rummen på våning 7, näst längst upp. Man har underbar utsikt över Novi Sad härifrån! Hotellrummen är också jätte fina!

Det första vi gjorde var att spana in spa-avdelningen och ta ett dopp i poolen. De hade 1-kilos hantlar vid bassängkanten, självklart var vi tvugna att testa simma med dem. Innan vi fick in hur vi skulle göra var det riktigt jobbigt, men sedan blev det bättre. Dock blev man väldigt trött i armarna efter en liten stund.

Efter en liten stund i bastun, en härlig dusch på rummet och lite tv-tittande var det dags för middag/kvällsmat. Vi bestämde att äta på hotellet, då det var en bit till närmaste restaurang. Vi beställde in olika kötträtter med pommes frites/ris till. Det tog en bra stund innan maten kom och tyvärr blev det ett missförstånd med riset.. menmen, det är sånt som händer. Maten var jätte god och desserten var också väldigt god!

Sedan gick vi upp till oss och nu sitter jag här, framför datorn med en sovande victoria i sängen bredvid. Hihi
Ojojoj! Nu blev det ett väldigt långt inlägg! haha